L’accessibilitat entre les andanes del tren és una assignatura pendent a totes les estacions de rodalies i regionals de Catalunya
3 nov. 2009 per lucamar
La tràgica mort d’una persona en cadira de rodes, el passat 24 d’agost a l’estació de Sant Feliu de Llobregat, ha posat de plena actualitat la manca d’accessibilitat, que pateixen les estacions de trens de RENFE arreu de Catalunya i que son competència de l’empresa estatal ADIF i del Ministeri de Foment. |
![]() ![]() ![]() |
Pel que fa a la manca d’accessibilitat entre andanes el tema ja es vell, doncs sempre ha estat clar que la solució que ha donat històricament Renfe de posar travesses de fusta per fer el pas entre andanes, era una solució completament insuficient, insegura i perillosa per les persones i en especial per les que hi circulen amb cadira de rodes, cotxets d’infants, maletes, etc. Doncs a mes de no garantir la seguretat per manca de temps (en moltes estacions tant sols hi ha 16 segons des de que es veu el tren fins que aquest arriba al pas), no s’evita el possible entrabancament de les rodes pels espais existents entre les travesses de fusta, incrementant-ne el risc per la manifesta i perllongada manca de manteniment de les travesses per part dels gestors de l’estació, provocant no poques caigudes i ensopegades d’usuaris del tren.Des de fa molts anys, s’ha vingut reivindicat, per entitats, ajuntaments i per CC.OO, l’eliminació de les barreres arquitectòniques entre andanes i especialment la substitució en totes les estacions de les maleïdes travesses de fusta, per un sistema modern de llosses de cautxú antilliscant, (tècnicament es coneix com a sistema strail), que elimina al mínim el risc d’ensopegades i accidents. No es la millor solució, però millora en molt la seguretat dels usuaris que han d’utilitzar obligatòriament aquests passos.
En succeir el tràgic accident, on va quedar enganxada a les travesses una persona amb cadira de rodes i davant de la manca d’atenció a les nombroses peticions efectuades, l’Associació per a la Promoció del Transport Públic, va endegar una campanya de denúncia pública de la situació i de enviament massiu de correus electrònics a l’ADIF, reivindicant la substitució de tots els passos de fusta a totes les estacions de Catalunya, campanya que finalment ha donat els seus fruits: En primer lloc l’arranjament immediat amb lloses de cautxú del pas entre andanes a Sant Feliu sense esperar al soterrament i en segon lloc el compromís per escrit del Ministeri de Foment de fer un pla d’actuació en totes les estacions al marge de les inversions previstes per a estacions en el Pla de Rodalies recentment aprovat.
Cal dir que el primer dels compromisos ja s’ha complert doncs el pas entre andanes de l’estació de Sant Feliu de Llobregat, ja es accessible, doncs després de la tràgica mort, tant sols en dos dies de treball i amb un cost aproximat de 15.000 €., s’ha substituït el pas entre andanes existent amb travesses de fusta en mal estat, per un pas accessible realitzat amb lloses de cautxú antilliscant.
Sens dubte ara toca que l’ADIF i el Ministeri de Foment compleixin el segon compromís, i procedir urgentment a la substitució dels obsolets passos entre andanes de travesses de fusta i d’altres materials en mal estat, en totes les estacions de trens de Catalunya. (resposta per escrit del Delegat del Ministeri de Foment) La despesa es mínima i es poden evitar tràgics accidents com el succeït a Sant Feliu, per això es necessària la màxima celeritat en la presentació d’un pla de treball i el inici immediat de l’arranjament dels passos entre andanes a totes les estacions. Tothom hem d’estar amatents, per exigir a l’ADIF i al Ministeri de Foment la seva ràpida realització. 22-09-2009Lluís Carrasco Martínez
|
B
Article publicat en el butlletí Info-Mobilitat