
Que la velocitat màxima permesa a les vies de l’Àrea Metropolitana de Barcelona abans de la limitació, era d’una velocitat màxima de 100 km/h, excepte l’autopista del Garraf que era de 120Km/h.. Que la diferència de temps d’anar a 100 o a 80 és de 9 segons per kilòmetre recorregut. Que els trams amb límit de 80 són d’entre 5 i 10 km. Això vol dir que poden suposar de 45 a 90 segons més en un desplaçament. Que per la nit entre les 11de la nit i les 6 del matí circulen més de 100.000 cotxes, que contaminen igual circulant de dia que de nit. Que a la nit per les condicions climatològiques de l’àrea de BCN, es produeix una menor dispersió de la contaminació. Que la Unió Europea obliga a complir uns llindars màxims de contaminació que en un any no poden superar la mitja de 40µgr d’ òxid de nitrogen per kilòmetre quadrat i de 20 µgr/m3 de partícules en suspensió (pM). Catalunya estava el 2007 en molts dels municipis de l’àrea metropolitana, entre 50 i 65µgr d’òxid de nitrogen per metre cúbic. És important saber que el diòxid de nitrogen (NO2) és un gas irritant, tòxic en altes concentracions, que intervé en la formació d’altres contaminants, com l’ozó troposfèric. Que les PM10 són petites partícules sòlides respirables (amb un diàmetre inferior a les 10 micres) que penetren a través de les vies respiratòries fins als pulmons. L’exposició als nivells actuals de contaminació atmosfèrica origina una àmplia gamma d’efectes perjudicials per a la salut, incloent-hi malalties, principalment respiratòries, i la mort prematura.
Cal que coneixem que la limitació de la velocitat a 80 km h. ha ajudat a que hi hagi en la zona limitada:
- 150 accidents menys.
- Reducció del 40% de les víctimes mortals i ferits.
- Reducció de la congestió entre el 5 i 7 % aproximadament.
- Trànsit més fluid i pacificat.
- Reducció dels consums de combustible entre un 8 i un 12%.
- Reducció de la contaminació atmosfèrica per corredors viaris entre un 7 i un 11%.
- Reducció de 3 decibels de contaminació acústica.
Quan es vulgui replantejar la limitació, cal que ens fem la pregunta: Per 9 segons per km hem de perdre tot el que estem aconseguint ? Para la pena que per arribar 1 minut abans posar-nos en risc a nosaltres mateixos i empitjorar la salut de totes i tots ?.